موبایل و قطعات،تعمیرات جعفری / ایران کمپانی

بهترین گوشی برای فیلمبرداری (شهریور ۱۴۰۲)

در مقاله‌ی پیش‌رو بهترین گوشی‌های مناسب فیلم‌برداری بازار شامل محصولات اپل، سامسونگ و شیائومی را معرفی خواهیم کرد.

فرض کنید با دوستان خود بیرون رفته‌اید و می‌خواهید از اتفاقاتی که رخ می‌دهد ویدئو بگیرید؛ لحظه‌ای که دوستتان در حال شوت‌کردن توپ است یا هنگامی که نور آتش فضای اطراف خود را روشن می‌کند. در چنین مواقعی به دوربینی نیاز دارید که توانایی فیلم‌برداری با کیفیت بالا را داشته باشد. لازم نیست حتماً با خود دوربین حمل کنید؛ زیرا گوشی هوشمند نیز توانایی ضبط فیلم‌ باکیفیت بسیار خوب را دارد؛ اما سؤال اینجا‌ است که بهترین گوشی‌های مناسب فیلم‌برداری چه ویژگی‌هایی دارد؟

شاید فکر کنید اگر گوشی هوشمند توانایی ثبت تصاویر فوق‌العاده‌ای داشته باشد، حتماً ویدئوهای بسیار خوبی نیز ثبت می‌کند؛ اما باید به شما بگوییم لزوماً این‌طور نیست؛ زیرا ویدیوی عالی فقط مستلزم داشتن لنز عالی نیست، بلکه قدرت محاسباتی زیاد و الگوریتم پردازش هوشمندی نیز برای تولید محصولی نهایی‌ با ظاهر خوب اهمیت دارند.

در مقاله‌ی پیش‌رو قصد داریم گوشی‌هایی را به شما معرفی کنیم که توانایی فیلم‌برداری بسیار خوبی دارند. برای نگارش این مقاله سراغ محصولات شرکت‌های اپل، سامسونگ و شیائومی رفتیم و بهترین دستگاه‌های هرکدام را مورد بررسی قرار دادیم تا در نهایت فهرستی را به‌ دست آوریم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

بهترین گوشی‌های مناسب فیلم‌برداری

  • آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس
    • آیفون ۱۲ پرو مکس
    • آیفون ۱۲ پرو
    • آیفون ۱۳
    • گلکسی S23 اولترا سامسونگ
    • گلکسی S22 اولترا سامسونگ
    • گلکسی S23 و S23 پلاس سامسونگ
    • گلکسی A54 سامسونگ
    • شیائومی ۱۳ اولترا
    • شیائومی ۱۳ پرو
    • شیائومی ۱۲ پرو
    • پیکسل ۷ پرو گوگل
    • پیکسل ۷ گوگل

بیشتر بخوانیم: معرفی گوشی Mate 60 – میان‌رده هواوی

 

بهترین گوشی‌های مناسب فیلم‌برداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

تجربه‌ی فیلم‌برداری عالی، درست‌ مانند عکاسی، در کنارِ سخت‌افزار کارآمد، الگوریتم پردازش تصویر کم‌نقصی نیز می‌طلبد. برای سال‌های متمادی، اپل در ارائه‌ی قابلیت‌های پیشرفته و باکیفیت فیلم‌برداری پیشرو بوده است و در حال‌حاضر، میان گوشی‌های بازار ایران، آیفون بهترین تجربه‌ی فیلم‌برداری را ارائه می‌دهد؛ اما پرچم‌داران جدید سامسونگ، شیائومی و گوگل طی سال‌های اخیر تمرکز بیشتری را بر ویدئو معطوف کرده‌اند و این شکاف را به میزان چشم‌گیری کاهش داده‌اند.

در واقع برای داشتن بهترین تجربه‌ی فیلم‌برداری با هر گوشی هوشمند، نه‌تنها باید اطلاعات کاملی از مشخصات سخت‌افزاری آن گوشی به‌ویژه مشخصات دوربین داشته باشید، بلکه اطلاع‌یافتن از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزاری گوشی برای حصول بهترین نتیجه نیز الزامی است. در ادامه به تمامی عواملی اشاره می‌کنیم که در انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب برای فیلم‌برداری مؤثر هستند.

ویژگی های سخت افزاری

  • سنسور: مهم‌ترین بخش دوربین برای ثبت ویدئو و عکس محسوب می‌شود چراکه کیفیت کلی فیلم‌برداری و عواملی مانند وضوح، رنگ، نور و گستره دینامیکی کاملاً بستگی به نوع سنسور دارند. بنابراین در انتخاب گوشی مناسب برای فیلم‌برداری باید به پارامترهایی چون سایز سنسور، ابعاد پیکسل‌ها، فیلتر رنگی و رزولوشن سنسور توجه کنید. از آنجا که رزولوشن سنسور و ابعاد پیکسل‌ها از نظر اهمیت در فیلم‌برداری روی یک لبه حرکت می‌کنند، بنابراین استفاده از سنسورهای بزرگ برای جای دادن بیشترین تعداد پیکسل و همچنین مساحت بیشتر پیکسل‌ها برای عمق میدان و جذب نور بیشتر اهمیت دارد.
    • لنز: از جهت نوع لنز‌های به‌کاررفته و همچنین لایه‌های سازنده لنز در فیلم‌برداری نقش مهمی دارند. درواقع هرکدام از لایه‌ها وظیفه‌ی مهمی در دفع مزاحمت‌های بصری دارند، به‌طور مثال از یک لایه برای دفع انحرافات نوری (Flare) یا اعوجاج استفاده می‌شود. اصطلاح ۶p یا ۷p یا بیشتر نیز به چندتکه بودن لنز‌ها اشاره دارد و هرچقدر این لایه‌ها بیشتر باشند، کیفیت نهایی تصویر بالاتر خواهد بود. از لنز‌های مختلف نیز برای داشتن بزرگ‌نمایی‌ و کوچک‌نمایی‌های مختلف (نسبت‌ به فاصله کانونی نرمال) در گوشی‌های هوشمند به‌منظور پوشش زاویه دید گسترده یا بسته‌تر بدون افت کیفیت استفاده می‌شود. برای مثال لنزهای اولتراواید برای ثبت ویدئوهای با زاویه دید گسترده و لنز‌های تله‌فوتو برای ثبت ویدیوهای پرتره مناسب‌تر هستند. در برخی از موارد برای افزایش کیفیت تصاویر ثبت‌شده با لنز واید نیز از ادغام فریم‌های لنز واید با لنز تله‌فوتو استفاده می‌شود. همچنین وجود لنز‌های تله‌فوتوی بیشتر یا با فاصله کانونی متغیر (زوم یا پیوسته) نیز در تجربه فیلمبرداری تأثیرگذارند.
      • لرزشگیر: برای دفع نوسان‌های ناشی از حرکت گوشی در هنگام ضبط ویدیو، وجود لرزشگیر به‌خصوص لرزشگیر فیزیکی بسیار اهمیت دارد. شرکت‌ها از انواع مختلف لرزشگیر برای به‌ حداقل رساندن این نوسانات استفاده می‌کنند. پرچمداران آیفون از لرزشگیر سنسور شیفت بهره می‌برند که نسبت به لرزشگیرهای اپتیکال اندکی بهتر عمل می‌کنند. تمام گوشی‌های پرچمدار نیز در لنز‌های واید و تله‌فوتو از یکی از مکانیزم‌های اپتیکال یا سنسور شیفت بهره می‌برند و در کنار آن از تکنیک‌های نرم‌افزاری مانند EIS و کراپ‌کردن کادر تصویر را برای به‌ حداقل رساندن لرزش‌ها نیز استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید، برای ثبت ویدیو‌های پایدارتر دانستن انواع فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌کار رفته در هر گوشی برای کاهش لرزش ضرورت دارد.
        • فوکوس: فوکوس دوربین روی سوژه موردنظر، نقش بسیار مهمی در فیلمبرداری دارد، بنابراین بهتر است همه‌ی لنزها مجهز به سیستم فوکوس دقیقی باشند تا دوربین هنگام تشخیص سوژه گیج نزند یا عمل فوکوس را ناقص انجام ندهد. فوکوس‌های لیزری (Laser) و تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF) دقیق‌ترین فناوری‌های فوکوس در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند و گاهی از ترکیب هردوتای آن‌ها برای کسب ایدئال‌ترین نتایج استفاده می‌شود.
        • میکروفون: وجود حداقل سه میکروفون برای ضبط واضح‌ترین و باکیفیت‌ترین صدای عاری از نویز هنگام فیلم‌برداری برای گوشی‌های هوشمندی که به‌ این منظور ساخته شده‌اند، نه‌تنها برای افزایش دقت ضبط صدا، بلکه برای تفکیک صدا از کانال‌های مختلف و حذف نویز از ویدیو نیز کاربرد دارد.
          • حافظه ذخیره‌سازی: هم از جهت ظرفیت و هم از نظر سرعت خواندن و نوشتن برای فیلم‌برداری اهمیت دارد. بنابراین اگر با هدف فیلم‌برداری می‌خواهید از میان گوشی‌های هوشمند انتخاب کنید، باید به سراغ گزینه‌هایی با ظرفیت فضای ذخیره‌سازی بالا (۲۵۶ گیگابایت و بالاتر) و استانداردهای UFS 3.1 به بالا یا NVMe بروید، در غیر این‌ صورت ممکن است ضبط ویدیو با وضوح و نرخ‌فریم‌های بالا با تاخیر انجام شود.
            • پردازنده: شاید بتوان گفت پردازنده مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین بخش برای ضبط ویدیو محسوب می‌شود. چراکه فرایند ثبت و پردازش فریم‌های تصویر، اعمال الگوریتم‌های بهینه‌سازی صدا و تصویر و تبدیل آن به ویدیو توسط پردازنده انجام می‌شود. افزون‌براین، واحد‌های پردازش سیگنال تصویر (ISP) و پردازش عصبی (NPU) در کیفیت پردازش و خروجی ویدئو نیز نقش مهمی دارند. به‌بیان دیگر یک گوشی هوشمند ممکن است علیرغم داشتن دوربین تمام‌عیار روی کاغذ، نتایج بعضاً مشابه یا حتی پایین‌تر نسبت‌ به گوشی‌هایی با دوربین معمولی‌تر از خود نشان دهد، برای مثال هنگام فیلم‌برداری با لگ یا تأخیر مواجه شود. به‌ همین جهت است که گوشی های آیفون به‌لطف بهره‌گیری از پردازنده‌های بسیار قدرتمند و پایدار خود، خروجی‌های بسیار دلچسب‌تر و طبیعی‌تری نسبت به رقبای اندرویدی خود به‌ نمایش می‌گذارند.

ویژگی های نرم افزاری (متکی به پردازنده)

  • وضوح و نرخ‌فریم: قابلیت فیلم‌برداری با وضوح بالا (QHD و ۴K UHD و بالاتر) امکان ثبت لحظات با جزئیات بیشتر و نرخ‌های فریم بالا (۶۰ فریم‌برثانیه و بالاتر) آزادی عمل بیشتری را هنگام تدوین ویدیو در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ پس باید به‌دنبال دستگاهی باشید که حداقل امکان ضبط ۴K@60fps را ارائه دهد. برخی گوشی‌ها نیز امکان فیلم‌برداری ۸K را نیز ارائه می‌دهند.
  • بیت‌ریت: هرچقدر میزان نرخ داده ضبط ویدیو بالاتر باشد، به‌شرطی که کاذب نباشد، ویدئویی با داده‌های تصویری بیشتر و درنتیجه باکیفیت‌تری حاصل خواهد شد. البته ضبط با بیت‌ریت‌های بالا نیازمند توان سخت‌افزاری بالا و حافظه سریعی خواهد بود، برای مثال آیفون ۱۳ پرو می‌تواند ویدئوی ProRes 4K@30fps با بیت‌ریت ۹۲ مگابیت‌برثانیه ضبط کنند.
  • قابلیت ضبط ویدئوی HDR: به‌لطف استانداردهایی مانند HDR10 و Dolby Vision، امکان ضبط فیلم‌هایی با عمق‌رنگ ۱۰ و ۱۲ بیتی فراهم شده است. اگر به‌دنبال ویدیوهایی با روشنایی دیوانه‌وار و رنگ‌های جذاب هستید، گوشی هوشمندی را انتخاب کنید که امکان فیلم‌برداری HDR داشته باشد. در این زمینه، آیفون با پشتیبانی از فیلم‌برداری Dolby Vision که درمجموع ۲۴۰ فریم با وضوح ۴K در ثانیه را پردازش، ادغام و ثبت می‌کند نیز در سطحی بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد.
  • سایر ویژگی‌ها: وجود برخی قابلیت‌ها و امکانات بیشتر در سطح نرم‌افزار، گوشی‌های هوشمند را برای فیلمبرداری، به یک دستگاه حرفه‌ای‌تر تبدیل می‌کند؛ از جمله امکان فیلمبرداری دستی که کنترل کامل نوردهی، سرعت شاتر، فوکوس، وایت بالانس و سایر تنظیمات دیگر را به‌صورت دستی به‌عهده کاربر می‌گذارد. قابلیت‌های دیگری چون فیلمبرداری تایم‌لپس، هایپرلپس و اسلوموشن در کنار برخی ویژگی‌هایی چون Super Steady ،Action Mode و Cinematic Mode از جمله‌ی جذاب‌ترین ویژگی‌ها برای کاربرانی است که به‌دنبال فیلم‌برداری با گوشی هوشمندشان هستند.

 

بیشتر بخوانیم: این گوشی‌های شیائومی MIUI 14 را دریافت می‌کنند!

دیدگاه‌ها (۰)

*
*